Campanya espanyolista: Qui la té mes llarga?

ue_banderaLa campanya ha començat i vull analitzar-la des de tres punts de vista: la campanya socialista, la campanya espanyolista i la campanya catalanista. La que teniu a continuació és la segona, titulada: “Qui la té més llarga?”.

Que comenci la campanya!

popularsCampanya Popular: El cap de llista és el basc i exministre de l’Interior Jaime Mayor Oreja. El català més ben posicionat a la llista, el número 4, és el vicepresident del Parlament europeu, Alejo Vidal-Quadras, tot i que milita al Partit Popular de Madrid. El militant del Partit Popular de Catalunya més ben posicionat i, per les enquestes amb possibilitats d’aconseguir l’acta d’eurodiputat, és Santiago Fisas, que ocupa el número 23.

Els objectius de la campanya popular, tal com en el cas de la campanya socialista, també havien de resoldre tres grans premisses, que en aquest cas, però, eren obviament eren diferents:

  1. Desgastar el govern socialista encarant la campanya com una moció de censura al president Zapatero.
  2. Desgastar el govern socialista amb la mala gestió de la crisi econòmica per treure de l’actualitat el casos de presumpta corrupció popular al País Valencià, encarant la campanya com una moció de confiança al president Camps.
  3. Desgastar el govern socialista amb la gestió de les ministres més ben valorades del govern socialista, Carme Chacón (Defensa) i Trinidad Jiménez (Sanitat), per treure d’actualitat la sentència sobre la mala gestió en la identificació dels cadàvers de l’accident d’un avió militar a Turquia quan Federico Trillo (PP) era ministre de Defensa.

Amb la crisi com a protagonista de la campanya, els estretegues populars empren un to més populista. L’argument segons el qual hi pots confiar és que “tenemos un compromiso con las personas“. Afirmen, amb raó, que “los jóvenes tenéis que poder tener empleo” i que “No podemos permitir que 8 de cada 10 nuevos desempleados en Europa sean españoles“, però es descuida de dir-nos quines són les seves “soluciones“. Tot plegat, la seva tàctica es base en instrumentalitzar la por a l’atur. El llop, en aquest cas del PP, es diu atur, i el missatge subjacent a la seva campanya és que “Si no ens votes perdràs la feina ja que nosaltres, al contrari que el govern socialista i la resta de governants del món, sí sabem com solucionar la crisi però no en diem com, no sigui que algun socialista ens copiï la recepta”.

Però tot i que les campanyes sempre són calentes, aquesta s’ha escalfat més de l’habitual amb l’estratègia socialista “Que ve el llop!” (Clica aquí). Aleshores, els estrategues populars han caigut de quatre potes a la provocació socialista i han contraatacat amb un vídeo de les mateixes característiques. Sembla la cursa del “A veure qui tracta com a més imbècil l’elector“.

De la campanya de la por a qui la té més llarga:

Però quan la campanya semblava restringir-se a l’alternativa simplista de qui fa més por?: l’ultradreta nazi-inquisitòria sense escúpols o l’esquerra que et deixarà a tu i a la teva família sense feina i ensorrat a la misèria… les enquestes revelen l’augment de suport pertot Espanya al nou partit d’Unión, Progreso y Democracia de Rosa Díez i, a Catalunya, en menor grau, al Partido de la Ciudadanía, que destaquen pel seu nacionalista espanyol més abrandat. (Dibuix d’Aleix Saló)

directe111

A partir d’aquí entra en campanya l’eix espanyolisme-catalanisme i la llengua catalana no deixa de ser l’arma que més rèdits dóna. Els atacs a la llengua catalana, per part del PP, UPyD i C’s, es fan en dos fronts: (Dibuix d’Aleix Saló)

  1. A Catalunya: el català no pot ser l’única llengua vehicular de l’ensenyament.
  2. A Espanya i a Europa: el català no pot ser llengua oficial a les institucions d’àmbit espanyol ni europeu.

directe921

Mayor Oreja, com Vidal-Quadras, està situat a l’òrbita propera de l’expresident Aznar i fora del projecte de l’etern i inversemblant viatge al centre de la nova direcció popular de Mariano Rajoy. Per això els han enviat al “cementiri d’elefants” del Parlament europeu. Malgrat tot, Mayor Oreja no s’ha desviat ni un mil·límetre del seu mentor i enfoca el seu discurs cap a una bel·ligerància encara més accentuada adreçada als nacionalistes bascos, catalans i gallecs, i fent aclucades d’ulls als sectors més espanyolistes i franquistes de la dreta espanyola:

Oreja fins i tot es jacta del fet que el seu besavi els prohibí parlar basc a casa perquè el seu espanyol fos perfecte i poguessin sortir del graner…

En aquesta fal·lera per arraconar el català a l’àmbit folklòric també s’hi afegeix Vidal-Quadras, que diu que la iniciativa sobre l’oficialitat del català a Europa és una “chorrada [AVUI] [LA VANGUARDIA]

I així, les candidatures del Partit Popular, Unión de Progreso y Democracia i, també, Ciutadanos-Libertas van mesurant qui la té més llarga o qui és més nacionalista espanyol… De tant en tant es despenja algun socialista per afegir-se a aquesta competició patriòtica.

A qui li sembla funcionar-li millor és al nou partit de Rosa Díez:

UPyDUnión, Progreso y Democracia: Partit nacionalista espanyol que curiosament es declara antinacionalista. Encapçala la candidatura el nord-africà (Marroc espanyol) Francisco Sosa Wagner. Les enquestes pronostiquen un augment de les seves expectatives i li arriben a donar 1 eurodiputat. La campanya, però, no deixa de ser un populista “jo no sóc com els altres polítics”, “jo em faig entendre” i un “bla, bla, bla” fàcil que podria haver signat qualsevol altre partit:

L’altra candidatura, encara desapareguda, d’aquest triumvirat és:

logo_cs_biggerLibertas – Ciudadanos de España: Coalició formada per Ciutadans-Partido de la Ciudadanía, Unión del Pueblo Salmantino i Partido Socialdemócrata. Tot i que Ciutadans (C’s) s’autodefineix com a centre-esquerre, participa a les eleccions al Parlament Europeu amb Libertas, un partit polític europeu qualificat d’euroescèptic, conservador i, fins i tot, d’extrema dreta. Encapçala la candidatura l’exdirector de l’ONCE, Miguel Duran.

La prioritat d’aquesta candidatura en aquestes eleccions és que UPyD no acapari els vots espanyolistes descontents del PP. Tot i així, C’s no ha destacat en aquesta campanya perquè està massa enfeinada en lluites fraticides dins del seu grup parlamentari al Parlament de Catalunya. Molts preveuen que el partit no aguantarà una altra legislatura.

El discurs del triumvirat espanyolista del PP, UPyD i C´s ha:

  1. Donat munició i arguments a la tàctica del llop socialista.
  2. Augmentat encara més l’abstenció en aquestes eleccions.
  3. Acostat més catalans cap a opcions independentistes.

Altres entrades relacionades:

  • Campanya socialista: Que ve el llop (clica aquí)
  • Campanya catalanista: Ciutadans de Catalunya, som aquí! (clica aquí)
  • Han fet els deures ses eurosenyories? Comparativa. (clica aquí)
  • Campanya de participació. Polèmica lingüística catala-valencià. (clica aquí)

Enquestes publicades:

  • Comparativa de les Enquestes de les eleccions europees 2009. (clica aquí)
Anuncis

4 thoughts on “Campanya espanyolista: Qui la té mes llarga?

  1. Òndia! quin desplegament! No podries resumir millor la campanya de la “panyoleta”.
    Abans no tenia clar si votar UPD o C’s (havia decidit donar un descans al PP) i després del que m’has ensenyat, m’has trencat els esquemes…

    Que més m’ofereixes?

  2. Encara que mirant els mitjans de comunicació sembli que només hi ha dues opcions: PP i PSOE, en aquestes eleccions es presenten 37 candidatures diferents!

    I ja que no s’ha de formar cap govern ja que els Estats Units d’Europa encara no existeixen, podem deixar el vot útil a la calaixera i votar el que més ens representi.

    Després de parlar de la campanya socialista i de l’espanyolista, em falta parlar de la catalanista…

    Per cert Ricard, si aquest post t’ha fet deixar de votar qualsevol d’aquestes opcions ja em sento satisfet 😉 hehehehe

  3. jo tb he fet un post sobre els eleccions europees! ni de lluny tan currat com el teu especial, però té una enquesta amb la que vull experimentar fins a quin marge d’error té amb el resultat real!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s