El pregó de la Festa Major 2014: XXVè aniversari dels gegants de Sant Pere de Vilamajor

(fotografies de Jordi Rodoreda)

El pregó de la Festa Major de Sant Pere de Vilamajor 2014

 

GEGANT ALFONS:

Benvolguts vilamajorencs, Il·lustríssim Senyor Alcalde, Dignataris aquí presents, gegants d’altres contrades, amics, veïns, canalla…

És una alegria i motiu d’una gran joia ser aquí davant vostre, els meus estimats súbdits, per saludar-vos i celebrar amb Vós aquesta efemèride: un any més donem la benvinguda a la nostra Festa Major: VISCA SANT PERE DE VILAMAJOR!!

[Poble: “Visca!”]

Com bé sabeu, jo sóc Alfons, per la gràcia de Déu rei d’Aragó i comte de Barcelona. Sóc fill del comte sobirà de Barcelona, en Ramon Berenguer IV, i de la també sobirana d’Aragó, la reina Peronella. En unir-se en matrimoni els meus pares, també es van unir les cases de Barcelona i d’Aragó.

L’any 1157 vaig néixer al palau que els meus avantpassats tenien en aquest poble, allà on ara hi ha l’església. I si us penseu que la moda de venir a estiuejar a Sant Pere ve dels anys 60, esteu ben equivocats! Jo, fa més de 800 anys ja hi venia a passar els estius, juntament amb els meus pares i els meus germans, els prínceps Pere, Dolça i Sanç, i aquí em vaig criar.

Que us ho digui la Loreto, la meva estimada Dida. Ella, tan jove que era aleshores –i que bé es manté, oi?–, ens va cuidar, a mi i als meus germans. Va ajudar la llevadora a portar-me a aquest món i mai no s’ha separat de mi. Va ser una gran amiga de la meva mare i, de fet, és com una segona mare per mi, i per això l’apreciem tant, no només jo, sinó també vosaltres, els meus estimats súbdits. I per això la cuideu tan bé.

Com a vilamajorencs de naixement, ens fa molta il·lusió poder donar l’inici de la festa més gran de Sant Pere: la Festa Major. Segur que la Loreto ja es mor de ganes que algun geganter forçut se li fiqui sota les faldilles per posar-se a ballar! Oi que sí, Loreto?

 

GEGANTA LORETO:

Sa Magestat Alfons!!… Se m’apujaran els colors…

Benvolguts veïns, ja fa molt que em coneixeu. Sóc la Loreto, la filla de can Clavell, i fa prop de 900 anys que volto per aquestes terres que m’han aportat tantes alegries i que estimo tant!

Al contrari dels meus germans i veïns, que es passaven el dia al sol treballant el camp, vaig tenir la sort que, quan vaig tenir el meu fill, la reina Peronella em va demanar que fos la dida del seu fill Ramon, el futur rei d’Aragó. Sí, ho he dit bé, “el seu fill Ramon”. Després en van canviar el nom per “Alfons”, per raons de politiqueig que ara no vénen al cas, i així és com el coneixeu ara, però per mi seguirà sent sempre el meu Ramonet… J

A causa del meu ofici de dida gairebé no sortia de palau, i per això tinc la pell tan blanca, gairebé com la pell de la mateixa reina, i les venes també se’m veuen blaves! De fet, com que sempre surto al costat del rei Alfons en els seus viatges protocol·laris, molta gent em confon amb la reina, però no sóc pas la reina, no, sinó la dida del rei.

Però potser se us farà estrany veure una parella de gegants pronunciar el pregó de la Festa Major. ¿Per què hi som enguany, us preguntareu? El fet és que, aquest any, els gegants de Sant Pere de Vilamajor també estem de festa!!

 

ALFONS:

Així és! L’any 1988, un grup de joves –el grup La Força– ens va convidar a convertir-nos en gegants de forma a representar el poble a les trobades geganteres, a ballar per amenitzar les festes i a posar un punt de solemnitat en molts actes importants. L’any següent vam jurar oficialment el càrrec i d’ençà d’això, ara fa 25 anys, que aquesta és la nostra activitat principal, de la qual ens sentim molt orgullosos i honrats, i que esperem poder seguir duent a terme, amb les mateixes ganes i energia, per molts anys més.

 

LORETO:

Ens va fer tanta il·lusió!!!

Durant setmanes, gràcies a les meravelloses mans d’en Josep Rosàs, ens vam anar transformant de mica en mica en dos gegants. Moltes dones del poble –algunes de les quals són avui aquí, entre vosaltres!– ens van fer els vestits. I a la festa major de fa 25 anys, l’any 89, ens van batejar. Des d’aleshores la colla gegantera La Força ens ha portat amunt i avall, i la veritat és que ens han tractat a cos de rei!

M’agradaria donar-vos les gràcies a tots per venir-nos a veure, a tots els geganters que ens han cuidat, a vosaltres, que vau començar la colla, que m’heu pujat a Sant Elies, que m’heu fet ballar des de França a Alcoi, des de pobles petits del Pirineu a ciutats grans com Barcelona, als que m’heu fet córrer en curses, als que m’heu sargit algun descosit, als que m’heu cantat cançons, als que m’heu fet baixar esquiant per la Molina, a tots els que avui som aquí i, d’una forma molt especial, als que malauradament avui ja no hi són. Moltes gràcies a tots!

 

ALFONS:

A Catalunya, la família gegantera ja compta amb més de 2.000 gegants portats per uns 25.000 forçuts geganters. La nostra família va créixer el 1991 amb en Quico del Montseny, i avui volem donar la benvinguda a un nou membre. És en Pit Roig, i l’han fet els pares i mestres de l’escola bressol municipal “El Pit Roig”.

El voleu sentir piular? Destapeu-lo, destapeu-lo!

El Pit Roig!!!!

(Es destapa el nou capgròs “El Pit Roig” i se li tira confetti)

 

LORETO:

Que maco! Grallers, si us plau, podeu tocar alguna peça perquè el Pit Roig s’estreni a plaça?

(ball pel nou cap gros amb en Quico)

 

ALFONS:

Benvingut a la família gegantera, Pit Roig!

El gegant del Pi té la seva pròpia cançó i el gegant de la Ciutat, també. A la Loreto, i també a mi, ens ha fet molta il·lusió que els grallers ens hagin compost un ball propi perquè el puguem dansar quan arribi la Festa Major.

Què, grallers? Que sonin les gralles! Que comenci el ball de Festa Major!

(Grallers – ball nou dels gegants i ball nou d’en Quico)

 

LORETO:  Si feu un cop d’ull al programa d’actes hi trobareu balls, festes per la canalla, àpats per retrobar-nos amb amics i veïns, màgia, concerts, festes d’aigua i festes de foc, estirades de corda, un joc de l’oca gegant, gimcanes, festes pels petits, pels joves, pels grans i pels més gegants! A Sant Pere de Vilamajor, des de 1990, se celebra de forma continuada una Trobada de Gegants per la Festa Major i demà la tornarem a celebrar! Vindran els gegants de Cardedeu, de Llinars, de Sant Celoni, de Teià, de Taradell, de Dosrius, de Martorelles, de Pallejà i ens tornaran a acompanyar els nostres estimats veïns de Sant Antoni. Us animem a tots a fer-vos vostra la festa major i a deixar-vos encomanar per la fal·lera gegantera.

 

ALFONS:

Vilamajorencs, Il·lustríssim Senyor Alcalde, Dignataris aquí presents, gegants d’altres contrades, amics, veïns, canalla, estimats geganters:

Us convido ara a acompanyar-nos en cercavila cap a la Mongia i a gaudir de l’exposició “25 anys de gegants”.

És la reial voluntat de Nós, Alfons, per la gràcia de Déu rei d’Aragó, comte de Barcelona, comte de Girona, comte d’Osona, comte de Besalú, comte del Rosselló, comte de Ribagorça, comte de Gavaldó, comte de Provença, comte de Sobrarb, comte de Cerdanya, comte de Manresa, comte de Berga, comte del Pallars, vescomte de Carlat, vescompte de Milhau i Senyor de Vilamajor, que sonin totes les campanes de la Torre Roja perquè ho sàpiga tothom, que Sant Pere de Vilamajor està de Festa!

Declaro inaugurada la Festa Major! VISCA SANT PERE DE VILAMAJOR!

(cercavila cap a la inauguració de l’exposició “25 anys de Gegants” a la Mongia)

 

Deixa un comentari

